ساخت فرم لاگین با دیتابیس
ساخت فرم لاگین با دیتابیس
با عرض سلام خدمت تمام دوستان و کاربران گرامی
در این پست قراره آموزش ساخت فرم لاگین با دیتابیس رو براتون بزارم انشالله که به کارتون بیاد و در برنامه های زیباتون بکار ببرید.
حالا شروع به آموزش می کنیم
اولین کار باید شما با استفاده از برنامه Sqlite browser 3.1.0 یک فایل db برای پروژه بسازید
آموزش ساخت فایل db قبلا داده شده است و فقط براتون عکس اون رو میزارم و نشون میدم که چه فیلد های با چه تیبلی باید بسازید و بعد بقیه ماجرا ....
حالا باید برنامه بیسیک 4 اندروید رو باز کنید و برای ساخت پروژه اون رو با نام دلخواه ذخیره کنید
ضمنا تاکید میکنم فایل dblogin رو داخل پوشه Files در فولدر پروژه قرار بدین و در قسمت سمت چپ برنامه دکمه Sync رو بزنید
دوستان یک نکته رو اول کار به همه شما بگم که برای بهتر ساختن برنامه خود حتما اول یک طرح بزنید و برای اون چند تا دکمه و عکس بسازید تا اینکه شروع به کد نویسی و ساخت layoutها کردید همه اون ها رو فراخونی کنید .
دوستان عزیز با توجه به اینکه آموزش بصورت متنی هستش باید اول در این بخش layout ها رو بصورت کامل بسازیم و در مورد آنها کاملا توضیح بدیم و بعد شروع به کدنویسی layout ها میکنیم .
به منوی Designer بروید تا layout را بسازید حالا در پنجره باز شده از زیر منوی Add view دوتا ImageView و دو تا EditText و دو تا Button رو مانند عکس پایین انتخاب کنید
دوستان دیگه توضیح نمیدم فقط اسم آبجکتهارو مانند عکس بزارید و دقیقا ImageView ها را در مکانی که قرار دادم بزارید
و عکس ها رو به بگراند اکتیویتی و ImageView ها تعریف کنید
و تمام موارد را به اکتیویتی تعریف کنید و نام layout رو main بزارید و اون رو ذخیره کنید (این موارد را قبلا توضیح دادم)
دوستان یه نکته برای EditText که نام اون Password گذاشتیم حتما در تنظیمات اون رو مانند عکس زیر قرار دهید این نکته برای layoutهای دیگه هم صدق میکنه و اون ها رو خودتون انجام بدین
اون رو از حالت False به True تغییر بدین
دوستان حالا برای تنظیمات مکانی همه آبجکتها به تب Designer Scripts می رویم و مانند کد های زیر همه آنها را تنظیم و کد نویسی کنید
در این مرحله layout اول ساخته شد و در مرحله بعد layout دوم را می سازیم باز هم مثل قبل یک layout جدید بسازید و مراحل قبل رو مانند عکس های پایین آبجکتها و نامگذاری آنها و تنظیمات مکانی را انجام بدین دوستان این موارد را خیلی آموزش دادم بخاطر این هستش که زیاد توضیح نمیدم
فقط layout دوم را با نام layout1 ذخیره کنید
در این مرحله layout دوم ساخته شد و در مرحله بعد layout سوم را می سازیم باز هم مثل قبل یک layout جدید بسازید و مراحل قبل رو مانند عکس های پایین آبجکتها و نامگذاری آنها و تنظیمات مکانی را انجام بدین
دوستان در این مرحله تمام layoutها ساخته شدن
حالا میریم سراغ اصلی ترین کار ما که همون کد نویسی هستش
در اینجا باید بگم که برای ساخت این پروژه شما باید کتابخانه SQL رو فعال کنید
حالا به صفحه کد نویسی بروید و در قسمت Process_Globals کد های زیر را بنویسید
در خط 19 مشاهده میکنید که ما یک متغیر از نوع SQL ساختیم
در خط 20 یک متغیراز نوع Cursor بعنوان نشانه گر تعریف می کنیم
در خط 21 یک متغیر از نوع string جهت نمایش فیلدها در فایل db خودمون قرار می دهیم
حالا به قسمت Globals میرویم و مانند عکس پایین کد ها رو می نویسیم
در خط 25 تا 28 ما همون آبجکتهایی که در لائوت اول یا همون Main ساختیم و به صفحه کد نویسی تعریف کردیم مشاهده می کنیم
فقط در خط 29 مشاهده می کنید ما دو متغیر از نوع MediaPalyer با نام های MP1 و MP2 ساختیم این متغیر را برای این گذاشتیم که اگر روی دکمه ای کلیک شد و اخطار داد بوق یا یه صدا بعنوان هشدار به ما بده
این نکته رو هم بگم ما برای این پروژه به سه نوع صدای هشدار دهنده احتیاج داریم که ما اون ها را به پروژه قرار دادیم
حالا به قسمت Activity_Create می رویم و مانند عکس پایین کدهای زیر رو می نویسیم
در خط 33 مشاهده می کنید که ما layout اول که همون Main هستش رو فراخونی کردیم
در خط 34 و 35 و 36 ما می خواهیم فایل dblogin رو فراخونی می کنیم و بعد میگیم اگه این فایل نبود بیا از اون رو کپی کن و از حافظه اون رو بخون
در خط 37 هم فایل dblogin رو Initialize می کنیم
در
خط 39 اگر EditText های ما که همون Username و Password هستش رو در صورت
خای بودن Button ی که نامش رو login قرار دایم غیر فعال و خاموش نگه دار
در خط 43 تا 46 ما آبجکتهای MediaPlayer رو Initialize و فایل های wav رو فراخونی میکنیم
این فایل ها رو باید در پوشه Files پروژه قرار بدین
حالا باید در login_Click که جهت ورود ما هستش کد های زیر رو بنویسیم
در خط 59 ما میایم نشنه گر یا Cur رو برابر می کنیم با فیلد های User و EditText که نامش Username و فیلد Pasw و EditText که نامش Password هستش قرار می دیم
و بعد در خط 60 تا 62 ما نشانه گر را میگیم اگر ردیف کمتر صفر بود و بعد یک حلقه For تعریف کنیم و باز نشانه گر بیاد بترتیب یکی ار رکورد ها رو نشون بده و موقعیت اون رو هم برابر i در حلقه For قرار بده ..
در خط 63 ما می گوییم مه متغیری که تعریف کرده بوده به نام Matn که از نوع String بود رو بیا برابر با نشانه گر کن و نشانه گر بیاد متنی که در فیلد Ac_name هستش رو نشون بده
در خط 64 حلقه For را با Next ببندید
در خط 65 می گیم بیا یه هشدار بده و MP1 رو فعال می کنیم
در خط 66 یک پیغام میزاریم که اگر کاربر وارد شد بیا و بعد متغییر Matn رو نشون بده
در خط 67 یک ProgressDialogShow برای نمایش لودینگ می زاریم
در خط 68 حالا برو به اکتیویتی بعد
این اکتویتی رو بعد درست می کنیم
و در خط 69 میگیم بعد با Else می گیم اگر وارد نشد و رمز عبور و یا پسورد درست نبود بیا چکار کن
و در خط 70 مگویم بیا یه هشدار بده و MP2 رو فعال می کنیم
و در خط 71 بیا یه پیغام اخطار بده
در خط 72 و 73 ما می گیم EditText ها رو خالی کن
و پایان
حالا در sub signup1_Click میایم کد های زیر رو می نویسیم
حالا در قسمت Sub Username_TextChanged باید کد های زیر را بنویسیم
در خط های 84 تا 86 میگوییم که اگر تعداد کارکتر های ما بیشتر از 4 تا بود باتن login رو فعال کن
کد زیر را هم برای دکمه Back خود گوشی قرار بدین جهت خارج شدن از پروژه
در اینجا اکتیویتی اول ساخته شد
حالا ما احتیاج به یک صفحه جدید یا Activity Module داریم که این مورد رو هم قبلا آموزش دادم و نام آن صفحه را SignUp قرار دهید .
حالا در قسمت Sub Globals کد های زیر را بنویسید
دوستان همه چیز ز مشخصه از خط 11 تا 16 تمام آبچکت ها معرفی شده اند
در خط 17 هم سه متغیر از نوع MediaPlayer بانام های MP1 , MP2 , MP3 رو تعریف می کنیم
حالا در Sub Activity_Create میایم کد های زیر رو می نویسیم
در خط 21 ما اومدیم لائوت رو فراخونی کردیم
در خط 22 تا 27 ما اومدیم متغیر های MediaPlayer رو Initialize و اونها رو لود کردیم
حالا باید برای باتن Sub signup_Click کد های زیر را بنویسیم
در خط 39 تا 43 ما میگیم که اگر EditText های ما خالی بود و بر روی باتن signup که کلیک شد بیا یه هشدار بهمراه اخطار رو نشون بده
در خط 45 میخواهیم بگیم که دو EditText که با نام های Password و Password2 قرار داده شده اند اگز شبیه بهم نبودند بیا کد های زیر رو انجام بده
در خط 46 تا 50 هم تیبل رو به EditText ها معرفی می کنیم و میگیم که در صورت نوشته شدن متنی در آنها بیا یه پیغام بده و برو به اکتیویتی Main و ..
حالا در خط 51 یک Else قرار می دهیم
و در خط 52 تا 56 هم میگیم حالا بیا یه هشدار بده و یه اخطار هم نشون بده و دو EditText که با نام های Password و Password2 هستش رو خالی کن
حالا برای Sub Back_Click کد زیر را بنویسید
در اینجا هم اکتیویتی دوم هم ساخته شد
حالا
ما احتیاج به یک صفحه جدید یا Activity Module داریم که این مورد رو هم
قبلا آموزش دادم و نام آن صفحه را s1 قرار دهید و مانند عکس پایین کد ها
رو تعریف و لایئوت رو فراخونی و برای باتن هم کد های داخل عکس رو قرار دهید
این اکتیویتی نیار به توضیح خاصی نداره و فقط برای اینه که پس از وارد کردن رمز و پسورد وارد یه اکتیویتی دیگه بشه
و سپس برنامه خود رو اجرا کنید ..
به همین راحتی شما برنامه نویسی رو یاد می گیرید ...
دانلود سورس پروژه
با تشکر از تمام دوستان
التماس دعا
دوستان نظر یادتون نره
منبع : b4airanamozesh